Een strategie om websitebezoekers opnieuw terug te laten keren na een bezoek. Met als doel om een contactaanvraag of aankoop te motiveren.
Omdat keuzes vaak niet in slechts één bezoekje aan de website gemaakt worden, is het raadzaam om de bezoeker via remarketing te motiveren nog eens terug te komen.
Het liefst natuurlijk met een relevante boodschap gebaseerd op eigenschappen van de doelgroep, interesse en passend bij de pagina’s die ze al bekeken.
Waarom bedrijven kiezen voor remarketing?
Allereerst willen we je graag wat gedetailleerder vertellen wat remarketing inhoudt.
“Remarketing is het laten zien van online advertenties aan gebruikers die jouw website of een aantal pagina’s hebben bezocht.”
Een remarketing advertentie komt tevoorschijn als je verder gaat met websurfen, nadat jij eerder die website of productpagina hebt bezocht.
Stel je voor. Jij bent op zoek naar een nieuw horloge. Je bekijkt verschillende horloges online. Misschien ben je er niet helemaal uitgekomen, en heb je besloten nog wat nadenktijd in te plannen. Een dag later ben je simpelweg aan het websurfen en zie je af en toe een advertentie van het horloge welke jij hebt bekeken. Het is geen puur toeval, of een complot. Dit is remarketing.
Bij het bezoeken van een website accepteer je vaak de cookies die de websitebeheerder toestaan om jouw activiteit te volgen. De data wordt gekoppeld aan bijvoorbeeld Google Ads, of de Facebook Business Manager, die een marketeer toestaat hier specifieke advertenties op toe te passen.
Gebaseerd op de producten of pagina’s die jij hebt bekeken kan een SEA-specialist jou precies laten zien, waar jij blijkbaar interesse in hebt. Of interesse in hebt getoond door via jouw websitebezoek.
Effectief!
Remarketing blijkt een effectief middel om twijfelende bezoekers over de streep te trekken tot aankoop. Doordat jij steeds opnieuw wordt herinnert aan een bepaald product of dienst, verhoogt dit de kans dat jij hiervoor kiest.
Google Ads is een veelgebruikt platform die het mogelijk maakt voor marketeers om remarketingdata in te zetten. Vaak gebruiken we de volgende soorten remarketing advertenties:
Standaard remarketing
Hierbij zet de SEA-specialist het Display netwerk in om banners te tonen aan gebruikers die jouw website hebben bezocht.
Dynamische remarketing
Vaak gebruikt voor webshops. Hierbij zet de marketeer specifieke product- of services in de spotlight, gebaseerd op het gedrag op jouw website.
Remarketing List for Search Ads (RLSA)
Hierbij richt de marketeer zich op gebruikers die jouw website hebben bezocht en hierna een zoekopdracht voltooiden in Google’s zoekmachine.
Remarketing. Wij zijn er fan van. Niet alleen ben je wat verder in de klantreis. Je weet ook een stuk meer van je bezoeker. Welke pagina’s ze hebben bezocht, hoelang ze blijven en wanneer ze afhaken. Vooral dat laatste kan je net dat inzicht geven om ze nog snel te overtuigen. Want je wilt natuurlijk niet dat men bij je concurrent gaat shoppen. Zeker niet als je ze binnen had kunnen hengelen.
Om je daarom nog wat houvast te geven in jouw remarketing aanpak, hebben we een aantal tips:
Heb je veel websitebezoekers? Maak dan ook eens meerdere remarketinglijsten aan. Je zou zelfs voor ieder product of gedeelte van je website een groep kunnen aanmaken. Het kost dan ook niks extra. Daarnaast geven meerdere doelgroepen je ook de mogelijkheid om te testen met verschillende uitingen.
Ook kan het voorkomen dat je verschillende branches bedient op een website. Denk na over welk klantprofiel je aanspreekt, en stel hier je remarketingadvertenties op in.
Remarketing is leuk, maar kan ook irriteren. Zeker wanneer jij na een bezoek op die ene website, overladen wordt met advertenties. Gelukkig kun je in Google Ads instellen hoe vaak men een remarketingbanner te zien krijgt. Stel bijvoorbeeld in dat men niet meer dan 5 keer per dag benadert wordt door jouw advertentieset. Want geloof me, door iemand op de nek te zitten, krijg je nooit de gunfactor.
A/B testen. We kunnen het niet vaak genoeg testen. Ook wanneer men mij vraagt wat de beste advertentietekst is. Ik weet het niet, maar de data wel! Laat je dan ook niet beperken met één type banner met dezelfde slogan. Wissel diverse soorten call-to-actions af met verbluffende afbeeldingen. Het liefst zoveel mogelijk. Zo merk je na een tijdje wat de respons is. Daarnaast zul je ervoor moeten zorgen dat je alles doormeet. Cijfers liegen niet. Kies uiteindelijk voor de advertenties met de beste CTR en conversiepercentages.
Altijd doen. Met remarketing heb je zekerheid op een betrokken doelgroep. Ze kennen je bedrijf namelijk al. Het is aan jou, of ons, om het laatste zetje te geven.
Wil je graag meer informatie over dit laatste zetje? Neem dan contact op met Jeroen, hij helpt je graag op weg!
Deel deze post via:
Uitgelichte blogs
Bezoekadres:
Bomkade 23
Dordrecht
Postadres:
B. Winklerplein 76
Sliedrecht
Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.
Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.
Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.
Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.
Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.
Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.