In deze blog deel ik mijn ervaring tijdens mijn ‘journey’ om de best mogelijke structuur te vinden in Google Shopping.
Ik zal niet beweren dat dit de enige manier is om een shopping campagne te sturen, maar voor mij is dit de best werkende, meest overzichtelijke manier van producten promoten middels Google Shopping.
Hoezo? Omdat mijn hart sneller gaat kloppen van getalletjes en cijfertjes. Het meten van de performance met e-commerce, in dit geval Google Shopping, is intensiever en uitdagender dan het data-driven sturen van Google Ads Search- of Display campagnes.
Wat ik met jullie deel is slechts een checklist, geen handleiding of opzet manual. Wel kun je deze blog gebruiken bij het optimaliseren van je eigen Google Shopping campagnes.
Voor dat het echte werk in je Google Ads Shopping dashboard kan beginnen, dien je na te denken over de structuur. Ook zorg je er natuurlijk voor dat alles technisch in orde is. Waar kijk je als eerste naar?
Ga naar je Merchant Center en zorg ervoor dat er geen error meer verschijnt. Je wordt bij errors minder vertoont en loopt kans om penalty’s te ontvangen vanuit Google, wanneer je zaken onopgelost laat staan. Dit kan ervoor zorgen dat je gehele datafeed na verloop van tijd wordt afgekeurd. Alles wat rood of oranje is, kun je oplossen. Lukt het zelf niet? Vraag dan of een developer je te hulp schiet.
PS Google geeft heel duidelijk aan welke technische wijzigingen je zult moeten aanbrengen.
Puur om je campagne te organiseren en in te delen. Structuur is daarin echt belangrijk. De beste structuur helpt je om je campagne te beheren op je producten & je zoekwoorden.
Er zijn 4 structuren waar je uit kunt kiezen:
Kies je voor deze Google Ads Shopping structuur dan heb je 1 campagne, met 1 advertentiegroep en 1 productgroep met al je producten.
Waarom zo simpel?
Waarom hier niet voor kiezen?
Je kunt een campagne makkelijk opsplitsen met advertentiegroepen die gebaseerd zijn op jouw producten. Denk aan merken, specificaties en prijs. Google helpt je om deze splitsing te maken, zie onderstaande screenshot voor verschillende ‘categorieën’. In feite kun je hier je groepen op baseren. Het is de meest simpele en gebruiksvriendelijke aanpak van je structuur.
Tip: Het is mogelijk om zelf custom labels toe te voegen aan de indeling. Het is slim om hiervoor prijsmarges toe te voegen, zo mag je best meer bieden voor producten die in verhouding ook meer opleveren.
Je kunt er ook voor kiezen om bij je campagne al rekening te houden met je specificaties. Om dat te doen mag je weer je settings induiken om de volgende ‘filters’ in te stellen. Zo kun je het “Inventory Filter” toepassen om bepaalde waarden in je campagne toe te voegen, of uit te sluiten.
Uiteindelijk creëer je shopping-campagnes gebaseerd op bijvoorbeeld het merk, product-type.
Maak een aparte campagne voor je absolute bestsellers
Het is slim om campagnes aan te maken voor je bestsellers. Op die manier kun je een hoger dagbudget inzetten voor de producten waar je de grootste winst op kunt behalen.
Je zet hierbij in op verschillende zoekintenties. De meest ingewikkelde manier, maar wel eentje die je zult moeten instellen voor het meeste rendement. Je kunt op zoekwoordniveau je campagnes gaan indelen, zonder dat je zelf zoekwoorden kunt toevoegen. Omdat deze stof te uitgebreid is voor in deze blog, vind je via de volgende link, het beste stappenplan om dit te bewerkstelligen.
Credits to.. DEZE LINK!
Je kunt met Google Shopping niet zelf zoekwoorden toevoegen. Het werkt namelijk andersom. Je moet uitsluiten waar je niet op gevonden wilt worden, de rest koppelt Google zelf aan je datafeed voor de beste resultaten.
Om te kunnen uitsluiten is het slim om in je zoektermenrapport te ontdekken waar je nu op gevonden wordt. Komt dit niet overeen met datgene waar je op gevonden wilt worden?
Laaghangend fruit
Ontdek of het zin heeft om te adverteren op de naam van je concurrent + zoekwoord.
In de meeste gevallen is het slim om je concurrent uit te sluiten, omdat dit vaak niet veel oplevert (soms komen er wel sales uit voort)
Tip: sluit je concurrent uit als “zoekterm”.
Vaak komen er veel generieke zoektermen binnen via Shopping (met lage CTR) Het resultaat is een specifieke shopping advertentie, maar deze komt binnen via een generieke zoekterm. Vaak een groot bereik, maar het resultaat blijft achterwege.
Wanneer jij wel een specifiek aanbod hebt, maar de zoekintentie erg breed is, is de kans klein dat men voor jouw product kiest. Lage CTR’s hebben een slechte invloed op je prestaties. Vraag je dus af of je generieke zoekwoorden niet hoeft uit te sluiten.
Bovenstaande bevat dus wekelijkse optimalisatie. Alleen door regelmatig te controleren wat er binnenkomt, kun je uitsluiten wat nutteloos is en behaal je het hoogste rendement.
Kies voor het bieden op woorden die opleveren (strategisch bieden, de basis)
(zoek naar mogelijkheden om dit te automatiseren (wees hard, gewoon doorvoeren, ook al voelt het tegen je principe aan. Laat werken wat werkt)
Heel handig! Gebruik een Google Ads Script om heel makkelijk een uitdraai te maken van je zoektermen (op basis van woordgroepen)
Meer informatie over zo’n script? Ik help je graag met het maken van jouw eigen Google Ads Zoektermen script.
Het enige waar Shopping om draait, is dat jij je biedingen op het juiste niveau krijgt. Natuurlijk tegen de beste resultaten. Ik geef graag antwoord op een paar vragen die ik onderweg tegenkwam en in de praktijk zeer nuttig zijn.
Tip van Google: verlaag je biedingen. Natuurlijk krijg je meer klikken als je je dagbudget dan opschroeft (wat Google heel graag wilt) maar dit is niet per se de oplossing. Je kunt ervoor kiezen om juist je CPC biedingen te verlagen. Bespaard je kosten, en geeft je misschien nog meer klikken ook. Met Shopping altijd eerst je biedingen verlagen bij een beperking in het budget.
Dan heb je weinig impressies, vergeleken met het impressies dat je kunt hebben. Kortom: ‘Je hebt kans op meer bezoek en je verzadigt nog niet de gehele markt.’
Wanneer winstgevende leads binnenkomen op bepaalde woorden en je hier meer uit wilt halen.
Manual CPC. Doe alles zelf en houd de metingen nauw in de gaten. Opbieden op woorden die opleveren en afbieden op meer generieke zoektermen is een soort basisprincipe. Hier haal jij gegarandeerd het meeste rendement. Kies dus niet te snel voor een van Google’s geautomatiseerde technieken. Let wel op: Het is meer tijdsintensief om dit zelf handmatig te beheren.
Zoals ik al eerder aangaf in dit blog. Google Ads Shopping is ontzettend leuk. Het is een uitdaging om zoveel mogelijk bezoekers aan te spreken met jouw product. Wil jij met ons sparren over de strategieën of ben je benieuwd hoe je dit zelf kunt toepassen? Neem dan gerust contact op met COMMAR. Wij zijn gecertificeerd in Google Ads Shopping, en kunnen jou daarmee aardig op weg helpen.
Bedankt voor het lezen!
Deel deze post via:
Uitgelichte blogs
Bezoekadres:
Bomkade 23
Dordrecht
Postadres:
De Horst 41A
Sliedrecht
Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.
Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.
Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.
Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.
Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.
Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.