Overstijg Google Ads succes met datascripts.

Overstijg Google Ads succes met datascripts.

JavaScripts als hulpmiddel om jouw campagnes te optimaliseren, te automatiseren of te rapporteren? Bid management, rapportagetools en vooral de performance van je campagnes zullen omhoog schieten bij een juiste toepassing van scripts in Google Ads. Wil jij weten waarom? Lees dan snel verder.

Wat zijn Google Ads scripts eigenlijk?

Het zijn feitelijk gewoon stukjes JavaScript Code die jou helpen om een betere controle te hebben over je Google Ads-campagnes. Zet deze code in om functies binnen de Google Ads-omgeving te automatiseren. Daarnaast laat je de Google Ads-toepassingen hun werk doen op basis van jouw (eigen) data. Hierdoor ontstaat een aangename wisselwerking, die letterlijk werkt in jouw voordeel. Als je Google Ads scripts op de juiste manier inzet, heb je volledige inzicht en controle over je campagnes.

Hieronder zie je een stukje van zo’n JavaScript implementatie in de Google Ads omgeving: 

google-ads-scherm

Waarom je gebruik moet maken van scripts in Google Ads

We zouden dit blog niet schrijven, als we niet razend enthousiast zouden zijn over de werking van onze Google Ads scripts. De belangrijkste voordelen op een rij!

  1. Bespaar bergen met tijd
    Stop met het eindeloos klikken door jouw Google Ads-omgeving. Scripts nemen het werk uit handen. Natuurlijk moet je het script zo instellen dat hij doet wat jij wilt, maar zodra dit goed staat… Kan het feest beginnen! Zo hou jij meer tijd over om de klant te spreken, nieuwe plannen te maken en mogelijkheden te zien in verzamelde data.
  2. Je data-analyse is beter en meer secuur
    Ga dieper dan diep, dankzij de implementatie van data-scripts. Wat het script ziet, kun je niet altijd met het blote oog ontdekken. Zo stuit je sneller op ‘kleine problemen’ en vergroot je de kans dat je de ‘pareltjes’ spot, waar jij natuurlijk vervolgens je campagne op aanpast voor betere resultaten.
  3. Optimaliseer niet meer op ‘onderbuik gevoel’
    Nieuwe campagne begonnen? Ontdek met analyse-scripts of jouw plan werkt! Zo kun je inzicht krijgen in alle zoektermen. Kies bijvoorbeeld het keyword-script om inzicht te krijgen in het exacte zoekgedrag van jouw potentiële klanten.

Dit zijn de beste Google Ads scripts om mee te starten

Kies voor succes, maar wel met het juiste script. Het hangt namelijk wel van je doelstelling af welk script het beste bij je past. Verschillende scripts dus. Ik introduceer je graag tot een paar handige scripts:

24/7 Bidding Script

Waar Google je oorspronkelijk slechts zes periodes per dag een bodaanpassing laat doen, kun je met dit Google Ads-script ervoor zorgen dat je ieder uur een automatische bodaanpassing doorvoert vanuit een eigen template.

24-7-bidding-google-ads-script

Denk altijd vanuit de behoefte van de consument (en gebruik hiervoor data) wanneer je de bodaanpassingen instelt. Zo zou de zoekterm: “shoarma bestellen” in de avond relevanter zijn, dan ‘s ochtends vroeg, wanneer niemand echt trek heeft in een vette knoflookhap. Dit script maakt het mogelijk om voor ieder uur op de dag het bod te bepalen.

Heatmap Script 

Misschien wel het beste script om inzicht te krijgen in de performance per dag. Op welke tijdstippen krijg je de meeste vertoningen, klikken of conversies? En wanneer is jouw conversiepercentage het hoogst? Dit script geeft in verschillende overzichten direct weer wanneer jouw beste tijdstippen zijn. Daarnaast kun je deze vergelijken voor de werking op verschillende apparaten en campagnes.

Zie hier een voorbeeld van het aantal vertoningen met inzicht:

heatmap-script-google-ads

Alle zoekwoorden zonder vertoningen pauzeren

Om in één klap alle niet vertoonbare zoekwoorden te pauzeren, kun je gebruik maken van een script. Scheelt flink wat hand en spanwerk. Voordat deze ‘niet relevante zoekwoorden’ gaan spoken, heb je ze al uit je advertentiegroepen verwijdert. Erg handig op het begin bij grote campagnes. Zo behoud je de focus op die woorden die er toe doen.

Bodaanpassing script(s)

In feite bestaat deze uit twee scripts. Een om je biedingen te verhogen, en een ander om biedingen te verlagen. Best logisch, want je geeft bepaalde criteria mee aan je campagne. Vervolgens laat je dit script zijn werk doen.

Bepaal zelf dat jouw script de bieding omhoog zet (+20% bijvoorbeeld) wanneer je kosten per conversie onder jouw criteria komen. Zo haal je het optimale uit je campagne. Met een dergelijk script is het mogelijk dit geheel naar wens in te richten. Denk hier opnieuw vanuit de klant. Wat mag een conversie kosten? Zitten we hieronder, dan verhogen we het volume door omhoog te bieden. Betalen we te veel? Dan nemen we een stapje terug in de veiling.

Google Ads scrips inzetten voor jouw SEA-campagnes?

Haal het maximale uit je campagnes door te kiezen voor de nieuwste kennis. Zo halen ook wij graag het beste rendement uit onze SEA-campagnes. Omdat we werken voor verschillende klanten, gebruiken we ook diverse scripts. Geniet van direct toepasbare scripts, die een aantoonbaar verschil kunnen maken.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Of wil je even sparren over wat wij voor jou kunnen betekenen? Doe gerust een berichtje!

Sparren over online marketing?

Jeroen Terhoeve
Specialist online marketing 

078 780 2375

Deel deze post via:

LinkedIn
Email
WhatsApp
data-in-beeld

Inhoud van deze blog

Google marktonderzoek

Google marktonderzoek.

Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.

Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.

Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.

Google marktonderzoek

Google marktonderzoek.

Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.

Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.

Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.