In deze blog deel ik je mijn inzichten in conversieoptimalisatie voor webshops. Een webshop succesvol maken is een uitdaging, maar tegelijkertijd geen hogere wiskunde. Het gaat vooral om het draaien aan de juiste knoppen.
Misschien heb je al een webshop. Of sta je juist voor de keuze om een webshop te gaan runnen. In deze blog geef ik je vier handvatten om aan de slag te gaan en (meer) succes te behalen.
Uiteraard zijn er een aantal basisvereisten om verkopen te doen via jouw online winkel. Natuurlijk heb je bezoekers nodig. Daarom is het belangrijk gevonden te worden in de zoekmachines. Dit kun je bevorderen door gevonden te worden op relevante zoekwoorden, bijvoorbeeld door de inzet van Google Ads. Daarmee weet je zeker dat je relevant verkeer aantrekt.
Een andere voorwaarde is dat je onderscheidend moet zijn binnen de markt waarin je acteert. Zorg dat jij die paarse koe bent. Ofwel, val op in een het landschap van shops die soortgelijke producten of diensten aanbieden. Je kunt onderscheidend zijn door je op een specifieke niche te richten. Maar ook door de garanties die je biedt, je prijsstelling en de bereikbaarheid van je klantenservice.
Laten we een spade dieper steken. Naast het feit dat verkeer op je website een voorwaarde is, zijn er nog drie andere knoppen waaraan je kunt draaien om van jouw webshop een succes te maken. In totaal onderscheiden we dus vier factoren. Vier verschillende knoppen waar jij aan kunt draaien. Dat zijn de volgende:
We beginnen met frequentie. Veel webshops richten zich op het aantrekken van nieuwe klanten. Maar juist het reactiveren van bestaande klanten is het laaghangende fruit. Deze groep kun je sneller verleiden tot nog een aankoop dan een nieuwe klant die nog geen ervaring heeft met jouw shop. Netto verdien je daarom ook meer op deze terugkerende klanten, je zult namelijk minder budget hoeven in te zetten om deze groep een aankoop in jouw webshop te laten doen. Kortom, zorg voor een goede verdeling van aandacht tussen bestaande en nieuwe afnemers.
Praktische tips:
Hoe meer verkeer op je website, hoe groter de kans op afnemers van jouw product. Mits de kwaliteit van je websiteverkeer gewaarborgd is. Zorg daarom voor een zachte landing vanuit je advertenties. Je kunt op verschillende manieren zorgen voor meer website bezoek. Een belangrijk onderscheid is:
Bedenk in beide gevallen waarop je gevonden wilt worden. Wat zijn relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep? Hoe groot is het zoekvolume van dat betreffende zoekwoord? Op welke zoekwoorden wordt jouw concurrent gevonden, maar ook welke nog niet?
Praktische tips:
Hoeveel van jouw websitebezoekers gaan over tot een aankoop? Gemiddeld ligt het conversiepercentage rond de 3% á 4%.
Een belangrijk onderdeel van deze factor is het juist verzamelen van je data. Zorg dat je Google Analytics dashboard goed is ingericht. Als je twijfelt, schakel een expert in die met je mee kunt kijken.
Naast de data die je kunt halen uit Google Analytics kun je je ook richten op informatie over het gebruikersgemak van de website, tot hoever men gemiddeld op je pagina scrolt, enzovoorts.
Vanuit je data kun je gaan nadenken over hoe jij je conversie kunt gaan optimaliseren. Als je in je analyse bijvoorbeeld ziet dat er veel uitstroom is op een bepaalde pagina waar je niet wilt dat de uitstroom plaatsvindt, kun je de inhoud of de call to action op die pagina heroverwegen.
Check je aanpassing altijd. Je wilt natuurlijk niet dat je bedoelde optimalisatie juist een verslechtering is voor de conversieprestaties.
Praktische tips:
Stel dat je kunt bereiken dat elke klant voor 15% meer afrekent dan nu het geval is. Dan heb je simpelweg een 15% hogere jaaromzet. Ambitieus? Zeker. Maar ook realistisch.
Allereerst is het handig om te weten wat je gemiddelde orderbedrag op dit moment is. Dat kun je eenvoudig uitrekenen door je totale omzet te delen het aantal orders.
Je gemiddelde orderbedrag verhogen kan op twee manieren. Door de klant meer producten te laten afnemen of door de klant duurdere producten te laten afnemen.
Praktische tips:
Hopelijk heb je inspiratie gekregen van deze blog om (nog) meer succes te halen uit jouw webshop. Wil je een keer met ons sparren? Laat het ons weten. Als je zelf niet handig genoeg bent met alle tools en techniek, we pakken het graag voor je op!
Deel deze post via:
Uitgelichte blogs
Bezoekadres:
Bomkade 23
Dordrecht
Postadres:
De Horst 41A
Sliedrecht
Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.
Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.
Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.
Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.
Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.
Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.