Voor- en nadelen van een chatfunctie op je website.

Voor- en nadelen van een chatfunctie op je website.

We krijgen van ondernemers en marketeers regelmatig de vraag of het een goed idee is om een chatfunctie toe te voegen aan hun website. Het antwoord is niet zo eenvoudig als ja of nee, omdat er zowel voor- als nadelen zijn.

In deze blog bespreken we deze voor- en nadelen en delen we onze eigen ervaringen.

Voordelen van een chatfunctie

Een van de grootste voordelen is dat het de drempel verlaagt voor potentiële klanten om contact met je bedrijf op te nemen. Uit onderzoek blijkt dat 51% van de consumenten eerder geneigd is om bij een bedrijf te kopen als ze via een chatfunctie vragen kunnen stellen en snel antwoord krijgen. Een chatfunctie kan dus leiden tot meer conversies en omzet.

Een ander voordeel is dat je meer inzicht krijgt in de behoeften en vragen van je potentiële klanten. Door de gesprekken in de chatgeschiedenis te bekijken, kun je patronen ontdekken en de inhoud van je website of productaanbod aanpassen om beter aan de behoeften van je klanten te voldoen.

Nadelen van een chatfunctie

Maar er zijn ook nadelen aan een chatfunctie. Een van de nadelen is dat je altijd direct beschikbaar moet zijn om vragen te beantwoorden. Als een potentiële klant een vraag stelt en je reageert niet binnen een redelijke tijd, kan dit leiden tot verlies van die potentiële klant. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je tijdens openingstijden altijd bereikbaar bent voor de chat.

Een ander nadeel is dat, wanneer je gebruik maakt van een chatbot, deze niet volledig is en juist kan zorgen voor irritatie bij de klant. Bijvoorbeeld als een chatbot niet begrijpt wat de websitebezoeker bedoelt of niet in staat is het juiste antwoord te geven. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat de chatbot goed is geprogrammeerd en dat er altijd een mogelijkheid is om met een menselijke medewerker te chatten als de chatbot er niet uitkomt.

Voor- en nadelen van een chatfunctie op je website

 

Mogelijkheden

We onderscheiden op hoofdlijnen drie mogelijkheden:

  • Module met chatvenster
  • Button die leidt naar WhatsApp (Web)
  • Bemande chatfunctie (door een derde partij)

Module met chatvenster

Je kunt er voor kiezen om gebruik te maken voor een module met een chatvenster, zoals ook op onze website. Zeker voor websites met het WordPress CMS zijn hier tal van (betaalde) mogelijkheden voor beschikbaar. In veel gevallen zijn deze modules te combineren met een chatbot integratie.

Button die leidt naar WhatsApp (Web)

Een andere mogelijkheid is het prominent tonen van een WhatsApp button. Deze opent vervolgens WhatsApp (op telefoon) of WhatsApp Web (op desktop). Daarmee gaat de bezoeker weg van je website.

Een voordeel is echter dat je niet gelijk hoeft te reageren. Een bericht via WhatsApp kan namelijk ook enige tijd later beantwoord worden, de bezoeker hoeft daarvoor niet op je website te wachten totdat je hebt gereageerd.

Bemande chatfunctie (door een derde partij)

Eventueel is het ook mogelijk om de chatfunctie uit te besteden aan een derde partij. Zij bemannen dat de chat op jouw website. Voordeel is dat je bezoekers altijd direct te woord worden gestaan. Een nadeel is dat zo’n partij inhoudelijk weinig kennis heeft van jouw producten of diensten, en daarom jouw potentiële klant in veel gevallen niet gelijk van passend antwoord kan voorzien.

Onze eigen ervaring

Zelf maken we al langere tijd gebruik van een chatfunctie op onze website. Vanuit deze ervaring hebben we bovengenoemde voor- en nadelen uitgewerkt.

Het overgrote deel van onze websitebezoekers maakt geen gebruik van de chatfunctie. Maar degene die er wel gebruik van maken, worden in de meeste gevallen uiteindelijk klant. Een chatfunctie op je website leidt dus zeker tot meer conversie!

We adviseren onze klanten, die interesse tonen in een chatfunctie op hun website, zeker om het een poosje te proberen.

Een chatfunctie op jouw website?

Interesse in de mogelijkheden van een chatfunctie op je website? Laat het ons weten. We denken graag met je mee over de mogelijkheden en vormen die het beste bij jou passen.

Sparren over websites?

Maarten van Lit
Specialist websites en webshops

+31 6 187 01 737

Deel deze post via:

LinkedIn
Email
WhatsApp
Voor- en nadelen van een chatfunctie op je website

Inhoud van deze blog

Google marktonderzoek

Google marktonderzoek.

Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.

Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.

Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.

Google marktonderzoek

Google marktonderzoek.

Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.

Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.

Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.