Adverteren op social media. Dan wil je graag een nieuwe doelgroep bereiken. Zonde van het klikbudget, wanneer jij en je collega’s in deze doelgroep vallen.
In tegenstelling tot Google Analytics (UA en GA4) en Google Ads, heeft Facebook Business Manager geen vooringesteld IP-filter. Zonde, want hier maken we als marketeer graag gebruik van. Is er een oplossing om toch IP-adressen uit te sluiten via de Facebook Pixel?
Een methode die ik je graag laat zien, is hoe je met aangepaste doelgroepen er toch voor kunt zorgen dat jij en je team uitgesloten worden van eigen advertenties.
We willen een aangepaste doelgroep maken met alle interne verkeer, om uit te sluiten. Denk aan jezelf, marketingpartners, collega’s die op kantoor werken en vergeet de collega’s die thuiswerken niet.
We weten dat de Facebook Pixel paginabezoeken kan tracken. Het is handig voor deze casus onze interne doelgroep te gaan volgen op een eigen URL. We maken hiervoor een specifieke pagina aan. Let er op dat je deze uitsluit van indexatie in Google.
De naam van de URL doet er niet toe, maar het is altijd handig om deze een naam te geven die cryptisch alvast laat zien wat het doel is!
“Tip: Noem je pagina, zoals wij dit ook doen als voorbeeld: www.commar.nl/internal”
Het gaat erom dat de Facebook Pixel op deze pagina is geïnstalleerd en dat alleen mensen binnen jouw team kennis hebben van deze URL. Als we eenmaal de pagina hebben bezocht, worden we getrackt. En dit is precies wat we willen. Onszelf in een doelgroep stoppen, om vervolgens buiten te sluiten.
Ga naar ‘Doelgroepbeheer’ in Facebook Business Manager en klik op ‘doelgroep maken’ en kies voor ‘aangepaste doelgroep’ in het keuzemenu.
Vervolgens kies je ‘Website’ als bron voor jouw aangepaste doelgroep. Als het goed is heb je een Facebook Pixel geïnstalleerd en is er een koppeling tussen website en advertentiesysteem.
“Heb jij geen Facebook Pixel koppeling? Neem dan even contact op. Een Facebook Pixel is onmisbaar voor jouw advertentiesysteem als je significante data wilt meten en gebruiken.”
Als volgende stap gebruiken we de URL die ‘internal’ bevat om intern verkeer samen te voegen in onze aangepaste doelgroep. We kunnen de doelgroep maximaal een 180 dagen tracken (ongeveer een half jaar). Houd hier dus ook rekening mee. En zorg ervoor dat je de pagina elk half jaar met jouw collega’s deelt.
Let op. Het kan even duren tot de doelgroep is goedgekeurd. Een andere tip is om intern een mail te versturen met de link naar de URL. Ze hoeven enkel de link een keer te openen en voilà.
Wil je meer mensen uitsluiten? Bijvoorbeeld mensen die al klant zijn? Dan zou je ook eens kunnen overwegen om de login omgeving als doelgroep aan te maken. Op dezelfde wijze kun je ook deze uitsluiten van alle advertenties. Ook is het interessant om een intranet omgeving toe te voegen aan uitsluitingen. Of wat dacht je van mensen die al klant zijn. Hebben zij een eigen omgeving op jouw website? Dan kan het het overwegen waard zijn deze groep ook geen advertenties te tonen.
De laatste stap is natuurlijk de aangepaste doelgroep uitsluiten van jouw advertentie targeting. Dit kan bij de instellingen van de advertentieset. Vanaf nu ga je altijd gebruik maken van de knop uitsluiten. Daar kies je voor je eigen gemaakte groep die je bijvoorbeeld ‘internal verkeer’ noemt.
Nu weten we hoe we jou en je collega’s kunnen uitsluiten van advertentieweergaven op basis van IP-adres. Dit is namelijk wat de Facebook Pixel kan tracken via de eigen gemaakte URL. Wij vinden het opvallend dat dit de enige manier is om intern verkeer uit te sluiten van Facebook en Instagram advertenties. Toch passen we dit tegenwoordig vaak toe.
We streven namelijk altijd naar de best presterende Facebook campagnes. Dat gaat niet alleen om groei, maar ook om kostenbesparing!
Heb jij hulp nodig in het uitsluiten van verkeer via de Facebook Pixel. Of zou je graag eens willen dat we meekijken bij jouw instellingen? Laat het ons weten. Vinden we tof!
Deel deze post via:
Uitgelichte blogs
Bezoekadres:
Bomkade 23
Dordrecht
Postadres:
De Horst 41A
Sliedrecht
Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.
Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.
Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.
Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.
Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.
Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.