serverside tagging voordelig

Voordelige ServerSide Tracking gezocht?.

Wil je de privacy en prestaties van je website verbeteren zonder hoge kosten? COMMAR biedt al ServerSide Tagging vanaf € 35,00 per maand.

ServerSide Tagging door COMMAR

ServerSide tagging, of tracking. Nadat we net de Consent Mode V2 achter de rug hebben, staat de volgende verandering alweer voor de deur!

In dit artikel delen we je graag meer over ServerSide Tagging, namelijk:

  • Wat is ServerSide tagging?
  • Hoe werkt ServerSide tracking?
  • Van eigen server tot tag management

 

Jeroen staat als Google Tag Manager specialist klaar om jou hier verder mee te helpen.
(Lees ook gerust verder op deze pagina voor meer informatie en de kosten.)

Wat is ServerSide tagging? 🙋🏼‍♂️

ServerSide Tagging is een techniek waarbij de stukjes code, of ’tags’, die je verzamelt van je websitebezoekers, worden opgeslagen en verwerkt op een server in plaats van in de browser.

ServerSide Tagging is een moderne techniek voor het verzamelen en verwerken van data op je website. In plaats van dat de code (tags) die informatie van je websitebezoekers verzamelt direct in de browser draait, wordt deze nu naar een server verplaatst. Dit brengt allerlei voordelen met zich mee, vooral op het gebied van privacy en performance.

Hoe werkt ServerSide tracking? ⚙️

Bij traditionele client-side tagging worden de tags direct op de website geplaatst en uitgevoerd in de browser van de gebruiker. Dit kan leiden tot vertragingen in de laadtijd van de pagina en verlies van data door adblockers en beperkingen in de browser​.

 

Zo werkt het met ServerSide tagging:

ls een gebruiker je website bezoekt, wordt de data direct verzameld en naar een server gestuurd in plaats van direct naar derde partijen, bijvoorbeeld via Google Chrome. Dit is straks ook niet meer mogelijk. 


Op de server wordt de data gefilterd en alleen de noodzakelijke informatie wordt doorgestuurd naar marketingplatforms zoals Google Analytics of Facebook Ads.


Omdat de data op een server wordt verwerkt, heb je meer controle over welke gegevens worden verzameld en gedeeld. Dit verhoogt de gegevensbescherming en zorgt ervoor dat je voldoet aan privacywetten zoals de AVG.

Je kunt jouw data veilig opslaan op een server op je eigen subdomein, bijvoorbeeld data.commar.nl. Daarin heb jij zelf alle controle en staan de gegevens altijd veilig.

Stap voor Stap: ServerSide instellen 📚

1. Server Container aanmaken:
Maak een server container aan binnen Google Tag Manager.

2. Server opzetten:
Investeer in je eigen server, een soort hosting, maar dan voor jouw online data. Dit kan via Google Cloud Platform of een externe serveraanbieder.

3. DNS configuratie
Verwijs de data naar je subdomein via DNS-instellingen.

4. Google Tag Manager instellingen:
Richt Google Tag Manager in met een Client Side én Server Side Tag manager, beheer hier jouw Pixels en Tags.

In principe zijn het vier eenvoudige stappen, al kan het instellen hiervan vragen om meer technische Tag Management kennis.

 

Hulp gezocht met instellen?

Het inrichten is eerlijk gezegd, technisch best een uitdaging. Het aanmaken van een server is in principe zo gedaan, bijvoorbeeld via Google Cloud Platform of een externe aanbieder.

Het inrichten van een Client Tag Manager (de standaard browser Tag Manager) hebben jullie waarschijnlijk ook wel.

De truc en nauwkeurigheid zit hem volgens ons vooral in de koppelingen die je maakt en de specifieke templates die er beschikbaar zijn om alle data tussen jouw kanalen en de server te laten vloeien.

We helpen je graag. Met instellen, koppelen, testen en implementeren in jouw onlinemarketing omgeving.

Kosten voor ServerSide Tracking

Bij het implementeren van ServerSide Tagging komt niet alleen technische kennis kijken, maar ook een budget. Hier is een overzicht van de kosten per maand, afhankelijk van het aantal requests (events) dat je verwacht te verwerken:

  • 500.000 requests per maand: € 35,-
  • 2.000.000 requests per maand: € 70,-

De meeste websites zullen genoeg hebben aan 500.000 requests per maand. Dit aantal kun je controleren door in Google Analytics 4 te kijken hoeveel events er per maand gemeten worden. Denk hierbij aan pageviews, clicks, conversies, etc. Wij raden aan om te starten met het pakket van 500.000 requests, aangezien dit voor veel websites voldoende is. Indien nodig, kunnen we altijd opschalen naar een groter pakket.

 

Bij COMMAR rekenen we heel weinig marge op het instellen van deze verplichte nieuwe trackingmethode, aangezien het een verplichte stap is voor veel adverteerders.

Ook maken we, op basis van een inschatting van jouw website, een eenmalige kostenberekening voor het instellen en testen (uurtarief € 75,- ex. BTW). Daarna betaal je alleen nog voor het draaiende houden van de server.

 

Plan op maat en extra services

Heb je meerdere domeinen of specifieke wensen? Laat het ons dan weten, zodat we een plan op maat kunnen maken.

 

Koppeling met META via Conversions API

Als je een koppeling wilt met META via de Conversions API, komt daar slechts € 10,- per maand extra bij. De Conversions API is een tool waarmee je directe verbindingen kunt maken tussen je marketingdata en het META-platform, wat helpt om de nauwkeurigheid van je advertentiecampagnes te verbeteren.

Google Ads specialist achter laptop

Start nu voor slechts 35,- p/mnd

Heb je vragen of wil je graag meer informatie over hoe ServerSide Tagging jouw website kan verbeteren?

Bel ons gerust of kom langs op onze kantoren in Dordrecht of Middelharnis.

We kijken graag met je mee naar je installatie en adviseren je over de beste ServerSide tracking opties voor jouw situatie.

ServerSide installatie?

Jeroen Terhoeve
Google Tag Manager specialist

Google Certified Partner

+31 6 39897941

Inhoud van deze pagina

Onze expertise inzetten.

Samenwerken met ons? Met enthousiasme zetten we onze kennis in voor jouw project.