Laat je bezoekers niet verdwalen op je website: Hoe je een heldere websitenavigatie opzet.

Laat je bezoekers niet verdwalen op je website: Hoe je een heldere websitenavigatie opzet.

Een optimale navigatie is essentieel voor een gebruiksvriendelijke website. In deze blog geven we je graag een aantal tips voor het uitwerken van een optimale navigatie voor jouw website.

Een duidelijke structuur voor een website maken is een belangrijk proces. Want een heldere structuur helpt jouw websitebezoekers gemakkelijk te kunnen navigeren en te vinden wat ze zoeken.

Zo werk je een navigatiestructuur voor jouw website uit

We hebben de belangrijkste tips voor het uitwerken van een navigatiestructuur voor jouw website op een rijtje gezet:

  • Definieer de doelgroep en doelstellingen van de website;
  • Maak een lijst van belangrijke pagina’s;
  • Maak en organiseer categorieën;
  • Maak gebruik van drop-down menu’s;
  • Gebruik duidelijke en bekende taal;
  • Integreer een zoekfunctie.

Hoe je een heldere websitenavigatie opzet

Definieer de doelgroep en doelstellingen van de website

Het is belangrijk om te weten wie de bezoekers van de website zijn en wat hun doel is bij het bezoeken van de website. Dit zal helpen om de navigatie te structureren op een manier die aansluit bij de behoeften van de doelgroep.

Je kunt hiervoor gebruik maken van je eigen kennis over jouw doelgroep. Maar ook van handige tools zoals Google Analytics of Hotjar. Om inzicht te krijgen in de behoefte van jouw websitebezoekers, kun je ook gebruik maken van een subtiele pop-up met een klein aantal vragen over de reden van hun bezoek.

Maak een lijst van belangrijke pagina’s

Het is belangrijk om alle belangrijke pagina’s van de website te identificeren. Dit omvat pagina’s zoals de homepagina, over ons, producten/diensten, contact en eventuele andere relevante pagina’s.

Deze pagina’s kun je straks een logische plek geven in het hoofdmenu. De minder belangrijke pagina’s kunnen bijvoorbeeld in een submenu, of in de footer worden geplaatst. Sommige pagina’s hoeven helemaal niet in een menu te worden opgenomen, maar staan gelinkt aan bovenliggende pagina’s.

Zo hebben wij bijvoorbeeld een pagina met veelgestelde vragen over websites. Deze pagina is niet opgenomen in één van onze menu’s. Maar wanneer een websitebezoeker zich inleest over onze mogelijkheden met betrekking tot websites, is een logische volgende stap het bezoeken van de pagina met veelgestelde vragen. Daarom verwijzen we vanuit onze dienstenpagina ‘Websites’ door naar deze FAQ-pagina.

Maak en organiseer categorieën

Nadat alle belangrijke pagina’s zijn geïdentificeerd, maak je categorieën en subcategorieën. Het is belangrijk om de categorieën te benoemen op een manier die duidelijk en eenvoudig te begrijpen is voor de bezoekers.

Organiseer de categorieën en subcategorieën op basis van relevantie en belang. Het is belangrijk om de belangrijkste categorieën en subcategorieën bovenaan de navigatie te plaatsen, zodat deze gemakkelijk te vinden zijn.

Maak gebruik van drop-down menu’s

Het gebruik van drop-down menu’s kan de navigatie van een website eenvoudiger maken. Hiermee kan je meer subcategorieën onder één categorie plaatsen, zonder de navigatiebalk overvol te maken.

Je kunt daarbij kiezen voor een eenvoudig drop-down menu. Of voor een mega-menu, waarbij een, in veel gevallen, beeldvullend scherm verschijnt met alle onderliggende mogelijkheden.

Wij adviseren overigens niet meer dan vijf items op te nemen in je hoofdmenu (in uiterste gevallen zes items). Daarmee houd je de structuur overzichtelijk, en is het menu voor de websitebezoeker in één oogopslag te scannen.

Gebruik duidelijke en bekende taal

Maak gebruik van duidelijke en bekende taal bij het benoemen van categorieën en subcategorieën. Vermijd het gebruik van jargon en technische termen die de bezoekers mogelijk niet begrijpen.

Wees daarbij zo concreet mogelijk. Websitebezoekers zijn vaak vluchtige bezoekers. Wanneer ze eerst jouw menustructuur moeten ontleden, heeft dat een negatieve invloed op de gebruiksvriendelijkheid.

Wanneer mogelijk maken we gebruik van beschrijvende namen. Zoals ook zichtbaar in ons hoofdmenu. Waarbij we de focus hebben gelegd op het zwaartepunt van onze business; websites, SEO en SEA/Social Ads.

Hoe je een heldere websitenavigatie opzet

Test de navigatie

Voer een test uit met een groep gebruikers om te zien of de navigatie gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is. Vraag feedback en gebruik deze om eventuele verbeteringen aan te brengen.

Ook voor deze stap is het gebruik van tools als Google Analytics en Hotjar zeer aan te raden. Vanuit deze tools bouw je data op, die meer representatief is dan een select testpanel.

Integreer een zoekfunctie

Een zoekfunctie kan een handige toevoeging zijn voor bezoekers die specifiek op zoek zijn naar iets op jouw website. Zorg ervoor dat de zoekfunctie goed zichtbaar is en makkelijk te gebruiken. Overigens is een dergelijke zoekfunctie vooral van meerwaarde op websites met veel (en een grote verscheidenheid aan) content.

Een optimale navigatie is essentieel voor een goede gebruikerservaring op jouw website. Door het toepassen van bovenstaande tips kun je de navigatie op jouw website verbeteren en daarmee de gebruiksvriendelijkheid vergroten.

Wat zijn de (optimalisatiemogelijkheden) van jouw website?

Hulp bij het uitwerken van een heldere navigatiestructuur voor jouw website? Of misschien laat je het uitwerken van de structuur wel liever helemaal aan ons over?

We plannen graag wat in een voor een kennismaking, en om de (optimalisatie)mogelijkheden van jouw website te bespreken! Bel ons, of stel je vraag via het contactformulier op deze pagina.

Sparren over websites?

Maarten van Lit
Specialist websites en webshops

+31 6 187 01 737

Deel deze post via:

LinkedIn
Email
WhatsApp
Hoe je een heldere websitenavigatie opzet

Inhoud van deze blog

Google marktonderzoek

Google marktonderzoek.

Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.

Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.

Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.

Google marktonderzoek

Google marktonderzoek.

Ontvang unieke Google inzichten van jou en je concurrentie.

Je ontvangt binnen drie werkdagen een uitgebreid rapport met een analyse van eigen prestaties, en de prestaties van je concurrent.

Bekijk het voorbeeldrapport en bestel.